Neden PHP Yazıyorum?

Süleyman ÖZCAN
3 min readMay 20, 2023

Sevgili dostlarım, abilerim, ablalarım, kardeşlerim.

Bir çoğunuz belki bilmez, “Yokluktan biz 55 kişilik sınıflarda tek ayak üstünde ders işlerdik”. :D Fakat şaka bir yana, konumuza dönelim.

Genel olarak beni herkes bir PHP fanatiği sanıyor sanırım. Ancak, hiç öyle bir fanatiklik durumum yok. Her dilin kendi kullanım alanı olduğuna inanan biriyim. Ama ASP.NET’te çalışmayı tercih etmem yani :P.

Şimdi sizlere neden PHP’yi tercih ettiğimi anlatayım. Sonrasında da diğer diller, frameworkler vs. hakkında görüşlerimi paylaşayım.

Geçmişte Dbase, Basic, QBasic, VBasic, C, C++, C#, ASP gibi dillerle de yazılım geliştirdim. Ancak bu çok eski zamanlara dayanıyor. O zamanın koşulları ve kaynaklarının ücretsiz olması bakımından kullanım alanımı PHP’ye yönlendirdim.

Öncelikle belirtmeliyim ki çok rahat biriyim. Rahatlığımı bozacak hiçbir işe girmedim. Sektör içerisinde sürekli firmadan firmaya geçiş yapmayan, projeden projeye hızla dalış yapmayan biriyim. Hiçbir zaman bir ekip ile çalışmadım. Tabii ki, bir ekip ile çalışmamış olmanın günümüzdeki sıkıntıları, normal bir insana göre daha yüksek olabiliyor. Çünkü işleyişi bilmiyorsunuz vs.

Kendi işimi ve kendi SAAS projelerimi yaptığım için PHP ile rahatlıkla çalışabiliyorum. Üstelik Vanilla(Fanila gibi oldu) PHP kullanıyorum, yani öyle bir framework de yok. Vanilla PHP kullanıyorum diye odun da değilim, kendime ait mini bir framework’üm de var tabii ki. Zaman zaman farklı diller, frameworklere geçmek istesem de, öğrenme ve olası hatalarla uğraşma sürelerini göz önünde bulundurduğumda, bildiğim yolun en doğru yol olduğuna kanaat getiriyorum. Yani, konu tamamen Fiyat/Performans bağlamında beni PHP’de tutuyor.

Çünkü bir yerden maaş almıyorum yada bir yerden destek almıyorum. Kendi işimi yaptığım sürece para kazanabiliyorum.

Yaklaşık 23–24 yıldır yazılımla uğraşıyorum ve bu sektörden 19 yıldır para kazanıyorum. Son 9 yıldır neredeyse hiç çalışmadım diyebilirim. Yılda birkaç ay dönemsel olarak çalışmışımdır. Çünkü yazmış olduğum sistemler, beni zengin etmeyecek kadar olsa da, hayatımı rahatlık içinde geçirmemi sağlayan bir miktar kazandırıyordu. Aynı zamanda firmalara SEO danışmanlığı hizmeti de veriyordum. Sanırım 10 yıl kadar da SEO danışmanlığı hizmeti sektöründe aktif oldum. Şu anda bu alanda hizmet vermiyorum, ya da çok nadir olarak bazı firmalara hizmet verebiliyorum diyebilirim.

Çalışmadığım 9 yıl ne yaptım diye merak ediyorsanız, genellikle insanlar kendini geliştirir, yeni dillere bakar, yeni ilgi alanları bulur, yabancı dil öğrenir vs. Ama ben sabah akşam oyun oynayarak geçirdim. Bu yüzden maalesef kendimi geliştiremedim. Bu arada belirtmeliyim ki, 12 yıldır evliyim ve 2 çocuğum var. Bir ara P2E, F2P web tarayıcı tabanlı SOLANA blockchain ağında bir oyun projesi geliştirdim. Oyunu bir arkadaşım VUE ile yazdı. Ben yatırımcıları ayarladım ve projeyi founder pozisyonunda yönettim. Launchpad‘e katıldık ve 100K$ toplayabildik. Aslında beklentimiz minimum 450K$’dı. Ancak, LUNA’nın 1 hafta önce patlaması olmasaydı, belki de o rakamı rahat bir şekilde toplardık. Toplanan 100K$ proje için yetersiz olacağından, projeyi hiç yayın hayatına ve DEX hayatına girmeden sonlandırdım. Çünkü anlık bir heves için daha fazla zarar etmek, matematiksel olarak mantıksızlık olurdu. Bu yüzden tüm private ve public IDO katılımcıların paralarını geri iade ettim.

Bu proje ile ilgili kaynaklara : https://whitepaper.motsgame.io/ ve https://motsgame.medium.com/ adreslerinden ulaşıp inceleyebilirsiniz.

Twitter, Linkedin ve Github’ı neredeyse hiç kullanmıyordum. Özellikle Github’ı, sanırım 2022 Temmuz ayında twitter ile beraber açtım üyeliği :) Tabi bunun bir nedeni de Antalya Developer Topluluğuna katılmamdan oldu. Kendi aralarında öyle GİT’li, MİT’li bişiler konuşuyorlar, yabancı kalmayayım maksat :D :D.

Şimdi gelelim asıl konuya.

Bazen genç kardeşlerimle konuşurken ‘ne öğreneyim’ vs dediklerinde, genellikle onlara özgür olacakları ancak gerektiğinde bir ekip ile rahatça çalışabilecekleri dilleri ve frameworkleri öneririm. Mümkünse piyasadaki açığı bulup kendi SAAS sistemlerini yazmalarını tavsiye ederim.

Genellikle tavsiye ettiğim şeyler; React, Vue, Flutter, React Native oluyor. Tabii ki bunların yanında PHP’yi de öğrenmelerini öneriyorum. Çünkü bazen PHP, birçok sorunu kolaylıkla çözebiliyor. Kendim de, mevcut projemi tamamlayabilirsem, farklı alanlara yönelmek istiyorum ancak tam olarak hangi alan olacağına henüz karar vermedim. Ancak, önceliğim kesinlikle sunucu tarafında bir dil veya kütüphane olacak. Çünkü eğer kurumsal bir iş yapıyorsanız, yani günlük milyonlarca kişinin giremeyeceği firmalar ile çalışıyorsanız, istemci tarafı SEO açısından çok faydalı bir yapı değil. Zamanı gelince, hangi alanın bana daha yararlı olacağına karar verip o alanda çalışacağım.

Belki de uslu bir çocuk olursam, bir firmada çalışmak için client side bile öğrenebilirim :)

Okuduğunuz için teşekkürler 🫶

--

--

Süleyman ÖZCAN

pic,php,c#,vbasic,dbase. 1986'dan bu yana aralıksız yaşıyor. 1998'den bu yana da aralıksız kodluyor (jr). özel güçlerim arasında kriptoyla uğraşmakta var :)